torsdag den 6. januar 2011

Ovnstegt kylling med ris/bulgur, bønnespirer og tomatsovs

Aftensmaden består af en lækker økologisk kylling på 1,5 kg, krydret med stærk karry, fennikel, salt og peber. Væden i stegefadet består af 200-300 gr ovntørrede tomater, 3 fed hvidløg, 1 løg og et par dl vand. Hæld væden over kyllingen en eller to gange under stegningen. 
Kyllingerne steges ved 170 g i ca 45 min i varmluftsovn. Obs temperaturen er forskellig fra ovn til ovn.

Dertil serverer jeg:
Kogte basmati ris og bulgur. 
Brug 1 dl ris/bulgur pr voksen person, så har du nok. Hvis det er småtspisende gæster så er 2 dl nok til 3 personer. Kom lidt olivenolie i en gryde med en belægning, der tåler høje temperature uden at løsne belægningen! 2 dl ris og 1 dl bulgur tilsættes og ristes lidt til risene bliver lidt hvidlige. Tilføj 1-2 tsk groft salt og 5 hele kardemomme og 4,5 dl koldt vand og når vandet er kommet i kog, låg på og blandingen koges i 10 min. Gryden tages af blusset og sættes til at hvile i ekstra 10 min uden at løfte låget. Risene smager skønt. 

Hjemmelavede bønnespirer
Det tager ca 5-7 dage at lave bønnespire selv og koster næsten intet. 
2 dl mungbønner i en beholder med si og låg (eller stort sylteglas med låg). Bønnerne hældes over med koldt vand og vandet hældes af 1-2 gange om dagen. Jeg lader beholderen stå i vindueskarmen foran vasken, så husker jeg hver dag. Spirerne kommer efter et par dage og de grønne skaller kan spules af med vand fra vandhanen. Kan opbevares i køleskabet eller på køkkenbordet, skal gerne bruges indenfor kort tid, da de ellers bliver brune og lidt triste at se på.



Mine kommentarer:
Jeg fik risopskriften af en pakistansk grønthandler omkring 1985 på Frederiksberg og han fortalte at de brugte den til bryllupper. Hvorfor jeg kom fennikel i ved jeg ikke, glasset stod nærmest.
Velbekomme.
Posted by Picasa

Sådan laver jeg bønnespirer


Jeg bruger denne store 3-4 liter skål med låg og en si-indsats. Hvor jeg dag 1 putter ca 1 -2 dl mungbønner, som hældes over med koldt vand. Jeg plejer at lade bønnerne stå ca 10 min i vandet til start, hælder vandet af og så stiller jeg bøtten med låget næsten på, men der skal komme lys til bønnerne. Bønnerne skylles 1-2 gange dagligt og skyllevandet skal ALTID kasseres (det er noget med noget giftigt og usundt for os). I løbet at nogle dage kommer der nogle små spirer, som vokser og vokser og man spiser dem når de har opnået den længde man ønsker i familien. Bønnespirerne kan holde i 3-7 dage, men kan godt blive lidt brune. De smager skønt og er sundt (sshhyy den skal ikke videre til børnene;-)).


(Min tupperware-bøtte er fra min mormor og vist oprindeligt til at servere kogte kartofler i med noget af kogevandet i bunden, så det kan holde kartoflerne varme og uden for kogevandet).




10 kommentarer:

  1. Hold da op, hvor ser det godt ud! Det skal da helt klart laves på et tidspunkt :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe
    Jeg kan varmt anbefale de økologiske kyllinger fra Superbrugsen. Mit hemmelige tricks er: at vente til varen næsten er udløbet og så kommer en hel kylling ned på 50 kr istedet for 150-180 kr OG så køber jeg flere af gangen. De kommer så i fryseren og klar til spisning. Deres kyllingefiletter og lår kommer også ned på 30-40 kr. Så i perioder ryster min familie på hovedet, når jeg kommer slæbende med flere pakker hjem. Jeg elsker gode råvarer.... (mit indkøbstricks er måske dumt at skrive her, men jeg regner ikke med at vi har samme Brugs;-)
    kh Lone

    SvarSlet
  3. Å WAW for en lækker kylling. MUMS. Vi fik også kylling i går, en rigtig dejlig og nem opskrift som jeg har fra en amerikansk yndlingskogebog. Det er sådan en kylling der får hele familien til at omfavne mig som tak for god mad så den kan ét eller andet særligt.

    SvarSlet
  4. Hvor køber man mungbønner henne?
    Og hvad lægger du dem til at spire i?

    Kunne være ret hyggeligt - og velsmagende - at få friske bønnespirer og den lille trold kan også godt lide dem i madpakken :-)

    SvarSlet
  5. Hej Godte
    Mungbønnerne købes i almindelige supermarkeder. Jeg mener at min Superbrugs har den i poser sammen med de andre økologiske råvarer (bønner, linser mm).

    Hvis du kikke på siden igen, så viser jeg den skål jeg bruger denne gang. En tupperware skål med indbygget si og et låg. Et glas man får syltede rødbeder, asier mm i er også godt. De må bare ikke soppe i vand ;-)

    Det er så frygtelig let, og de smager bedre end dem i butikkerne - nok fordi "man" selv har puslet med dem i flere dage. Pøj pøj
    kh Lone

    SvarSlet
  6. Lone - Tak. Jeg må kigge efter dem :-)

    Jeg kan ikke rigtigt se fidusen ud fra billedet, men jeg forstår hvad du mener - tror jeg :-D

    Det er jo bare at prøve sig lidt frem, så lærer jeg det vel.

    SvarSlet
  7. Kære Godte
    Nu har jeg fået sat billeder på bloggen af beholder, rækkefølge. Vistnok på en meget korrekt måde.
    God fornøjelse.
    kh Lone

    SvarSlet
  8. Lone - Aha. Tak for den fine billedserie og forklaring, jeg er mere med nu.
    Skal bare lige vide, om låget skal ligge delvist på alle dagene?

    Jeg tænker at et dørslag og en tallerken kan bruges :-)

    SvarSlet
  9. Hej Godte
    Jeg har stort set låget på sned hele tiden dvs en lille sprække, men jeg tror at du skal have et viskestykke over dørslaget, så de ikke tørre ud. Eller være opmærksom på det, jeg har ikke prøvet det.
    Men jeg har set i mit gamle bofællesskab, der brugte én et dejfad med et viskestykke over.
    Prøv dig frem;-)
    Held og lykke

    SvarSlet
  10. Tallerkenen skulle bruges som låg over dørslaget ;-)

    Jeg prøver - så ser vi ad. Tak for hjælpen! :-)

    SvarSlet