fredag den 14. januar 2011

Pandekager med linsefyld og guacamole

Det er meget sjældent at jeg laver pandekager til aftensmad, da jeg føler at det er en form for dessert. Natalia og jeg spiste hele menuen og Allan tog et par "tørre" pandekager, da han kom sent hjem fra badminton.

Pandekager med linser og æbler + guacamole
200 g tørrede linser
6 dl bouillon
300 g selleri i tern
200 g gulerødder i tern
3 stilke bladselleri i tynde skiver
2 løg i tern
Linse-grøntsagesmassen inden den blandes med
persille og hasselnødder
1 pastinak i mindre stykker
2 dl hakkede hasselnødder eller anden nød
2 dl hakket persille (evt frosent)
2 madæbler
lidt smør til stegning af æbler.

Marinade: 
2 spsk balsamico
1 spsk dijonsennep
2 fed hvidløg, finthakket
1 tsk salt
lidt friskkværnet peber




Pandekagepanderne på arbejde
Pandekager: 
ca 200 g hvedemel
ca 50 g grahamsmel/sigtemel
3-4 hele æg
lidt salt
olie til stegning

Pandekagedejen blandes i en foodprocessor/blender og sættes i køleskabet i ½ time.

Skyl linserne og kog dem i bouillonen i 20 min ved svag varme. Brun de hakkede og snittede selleri, gulerødder, pastinak og løg på en varm pande med lidt olie.
Kom derefter de brunede grøntsager i gryden sammen med linserne og kog grøntsagerne med i yderligere 10 min, tilsæt evt lidt mere vand. Tag derefter gryden af varmen.

Bland de hakkede hasselnødder og hakket persille med linse-grøntsagsblandingen. Pisk marinaden sammen og vend den i. Her bruger jeg min Jamie Oliver shaker, som fungerer fantastisk godt - og er fundet fin og ny på genbrugsstationen, faktisk i alt 2 stk;-)

Skær æblerne i tern og rist dem på panden med lidt smør og bland dem i grøntsagsmassen.


Guacamole
2-3 avokadoer
ca 1 dl græsk yoghurt
lidt citronsaft
salt
friskkværnet peber

Avokadoerne deles og stenen tages ud, de moses enten med en gaffel og blandes med de øvrige ingredienser. Eller det hele puttes i en skål og blandes med en stavblender, smages til med ekstra salt og citron.




Jeg kan varmt anbefale opskrifter fra Opskrifter - Kræftens Bekæmpelse,
det er her jeg har fået inspiration til denne opskrift.

2 kommentarer:

  1. fik igår aftes lavet dine Pandekager med linser og æbler + guacamole, hold da op det kunne smage godt.

    SvarSlet