søndag den 5. december 2010

Æbleskiver - lækre og mange.

Dagens kager er en gentagelse af kagerne fra i går æbleskiver. Denne gang en 10(!) dobbelt portion af Randis æbleskiver, som de også laver/har lavet ved Ebelfestivalen i Ebeltoft hver efterårsferie de sidste 5-10 år.

Min normale opskrift er 5 dobbelt, da jeg synes at 14 stk æbleskiver er for få...
Randis æbleskiver
625 g hvedemel
10 tsk bagepulver
5 spsk rørsukker
5 tsk vanillesukker
1 l kærnemælk
5 hele æg
Max 250 g margarine - tilsættes til sidst lige inden bagningen.

Det hele samles i en foodprocessor og røres grundigt sammen.
Margarinen smeltes og tilsættes lige inden bagningen. Jeg sætter dejen koldt i ca 1 time og bage dem ved en pæn høj varme (hos mig varme 7-8, hvor max er 10), en anelse flydende margarine i hvert hul inden dejen kommer i. De vendes med en tynd træpind, når de får en anelse farve og stadigvæk er flydende i midten.
En af mine gamle æbelskivepander
Jeg serverer æbleskiverne med hjemmelavet jordbærsyltetøj, flormelis, rørsukker og andre slags syltetøj. Nogle holder af æblemos til, men det prøvede jeg i dag og det er ikke lige min smag, men vi er jo forskellige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar