lørdag den 11. december 2010

Dagens ret gullashsuppe

I går fik jeg kogt noget økologisk oksebryst af Mariannes kød. Det er næsten utænkeligt at bruge oksekød købt i en normal butik, så vi har lækkert oksekød i fryseren, det er lækkert.
Oksebrystet blev brunet sammen med persillerod, pastinak, selleri, gulerod, fennikel, løg og hvidløg og så tilsat ca 4 l vand og så småsimret hele dagen til en lækker suppe. Suppen blev siet og sat udenfor i kulde i nat.

Suppen blev i dag suppleret med:
2 fintsnittede løg
2 fed hvidløg
1 lille dåse koncentreret tomatpure
2 dåser flåede tomater
½ tsk letknust kommen (i en morter)
1-2 tsk paprika både stærk og mild
½-1 kg kartofler i mindre stykker
smages til med salt og friskkværnet peber

Løg og hvidløg svitses, flåede tomater og tomatpure tilsættes. De letknuste kommen, paprika og suppen tilsættes. Kødet skæres i mindre stykker og puttes i suppen sammen med kartoffelstykkerne. Suppen sættes til at småsimre i små 20 min til kartoflerne er møre.

Smages til med salt og peber og serveres med et lækkert brød.
I dag blev det er Ciabattaflute fra Emmerys og lidt kogte basmatiris til. Jeg havde ikke nogle almindelige kartofler, men heldigvis 3 søde kartofler som blev delt i 3 stykker og kogt med. 


Jeg var så heldig at få snakket med en af "damerne" i vores lokale isenkræmmer, da jeg de sidste 20 år eller mere har brunet mine ris inden jeg tilsatte koldt vand til kogning og har slidt/ødelagt mange gryder. Jeg fik fortalt om mit problem og så viser det sig at gryderne ikke har kunnet mere end de gjorde. Jeg har fået den indvendige bund til at løsne sig!!!!

Nu har jeg fundet nogle gryder Greenpan, der kan tåle meget højere grader og har fået investeret i en 2 l gryde og en mindre pande på 24 cm, i serien Vienne.... herligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar