onsdag den 24. november 2010

Kiksekage

Juleopskrifter 2009, kikskagen prøvet til gløgg d. 20. dec 2009, lækker, lidt sødere end alm. kikskage: max 10 personer - ca. 10-15 skiver

150 g øko smør
300 g mørk chokolade (ca. 55% kakao)
1 dl flormelis
2 pasteuriserede æggeblommer
20 firkantede kiks, fx Mariekiks (ca. 130 g) kan være svære at få fat på, nogle er meget søde og bløde.
Smelt smørret i mikrobølgeovnen. Del chokoladen i mindre stykker og kom dem i smørret. Rør rundt til chokoladen er smeltet. Rør flormelis og æggeblommer i den lune chokoladeblanding. Beklæd en aflang, smal form (ca. 1½ liter) med bagepapir. Smør et tyndet lag af chokoladeblandingen i bunden af formen (jeg bruger to skeer). Læg herpå et lag kiks - forsæt til der er i alt 4 lag kiks. Slut af med et lag chokolade. Stil kikskagen tildækket i køleskabet til næste dag.
Tips: Kikskagen kan have let ved at smuldre, specielt når den er iskold. Det er lettere at skære pæne skiver, hvis kagen står på køkkenbordet ca. ½ time før servering.
Lone.g’ s tilføjelse:
I 2009 lavede jeg denne kikskage sammen med én lavet af palmin og kakaopulver (som jeg har lavet i mange mange år). Denne med rigtig chokolade er min favorit og i år laver jeg to ens med rigtig chokolade (husk at den ikke skal have mere end 60%, ellers bliver den svær at arbejde med og meget bitter). Opskrifter stammer oprindelig fra Karolines Køkken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar