mandag den 5. december 2016

Søgt hele aftenen i går i alle mapper med opskrifter med julesmåkager

Tænk hvor heldig kan jeg være, kikkede overalt efter denne julesmåkage opskrift, og så finder jeg den her til morgen på min egen blok, sidste år var jeg i Australien, så der var det ikke aktuelt med julebagning, men jubiii. Skal have gang i den gamle tradition med juleglögg, fremover vil det blive med kizomba, den skønne angolanske "kinddans", så skal jeg jo have fat i de skønne gamle opskrifter, som jeg troede at jeg havde helt tjek på - men det havde jeg jo også...



(opslaget er fra nov. 2014)

Småkager med ingefær, lime og chili

Småkager med ingefær, lime og chili - ca. 100 stk
300 g hvedemel  
3 spsk kartoffelmel  
100 g flormelis 
2 finthakkede syltet ingefær (fås i alm. supermarked) 
1½ spsk øko fintrevet limeskal  
¼ tsk stødt sød chili eller ½ -1 tsk finthakket frisk chili 
250 g koldt øko smør
    Bagetid: Ca. 8 min. ved 180-200° i varmluftovn
    Bland hvedemel, kartoffelmel, florsukker, ingefær, limeskal og chili i en skål. Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melblandingen, til den ligner revet ost. Ælt dejen let sammen og tril den til 4 stænger (a ca. 20 cm). Tryk hver stang lidt flad, så den bliver ca. 3 cm bred og 20 cm lang. Lad dejen hvile tildækket i køleskabet i mindst 1 time, eller i fryseren i ca. ½ time. Skær hver stang ud i ca. ¾ cm tykke skiver. Læg skiverne på plader med bagepapir og bag småkagerne, evt to plader i ovnen. 

    Lone.g kommenterer:
    Igen brugt til gløgg-komsammen i 2009. De smagte fantastisk friske med ingefær, lime og chili og jeg var faktisk nødt til at lave en ekstra portion, da vi havde spist dem inden gæsterne kom. De skal bages igen i år, det bliver nok en fast tradition. Jeg sætter flere plader i ovnen ad gangen, så obs temperaturen. Oprindeligt fra Karolines Køkken. 

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar