lørdag den 10. december 2016

Brunkager eller forsøg på samme



Første forsøg
hmm 0,5 dl eller 0,5 l?
Konsekvenser! ja
Brunkager med 5 dl vand inkl potaks istedet for en lille dosis væske. 
I går, under æbleskivebagning, skulle jeg lige multitaske.. dom-di-dum, underlig konsistens og det er først tilsidst, da den planlagte mængde mel ikke rækker, at jeg lige tjekker opskriften (udklip fra Stiften) igen igen... nåh, jeg tilsætter bare lidt mere mel...øv. De er kommet i køleskabet og jeg vil forsøge at at bage en plade, måske i morgen, men smagen skal lige sætte sig. 

Så en stor mængde krydderier, mandler, smør, sirup og revet appelsinskal og citronskal er vist lige til at smide ud, heldigvis elsker hønsene madrester og nu skal jeg på indkøb igen. De plejer at være så lækre - mon det var en Tycho Brahes dag i går?

Brunkager 

- lavet lidt om, men stammer fra Stiften julen 2004, hvor en Bodil Bülow vandt adventskonkurrencen "Bag & vind"

1 kg øko hvedemel
1/2 kg øko smør
1/2 kg øko rørsukker
1/4 kg lys sirup
5 tsk potaske i 0,5 dl kogende vand

Revet skal fra 4 øko appelsin- og 4 citron
250 gr smuttede hakkede mandler
1 tsk hjortetakssalt
ca 3-4 stænger kanel
3-4 spsk nelliker 
ca 10-15 hele kardemomme
De hele krydderier kommes i en kaffekværn og males fint. 
Bagepapir i teflon.
  • Smør, sukker og sirup koges op sammen
  • Den udrørte potaske tilsættes når massen IKKE koger mere (det bruser ellers vildt op og vil ud af gryden)
  • Afkøles - under omrøring af og til
  • Når massen er håndvarm, tilsættes mandlerne og melblandingen m krydderierne - hold lidt mel tilbage, gerne i en skål, så du ikke kommer til at bruge af den, før det bliver aktuelt. 
  • Dejen, der nu er blød og smidig, rulles i pølser på bordet med lidt mel - jeg bruger bagepapir i teflon til at opbevare dem ind i, ruller to brunkagepølser ind i hvert ark, fra hver sin ende. Det holder godt på dejen. Sættes ind i køleskabet gerne nogle dage inden brug. 
  • De helt afkølede og faste ruller skæres i tynde skiver med en skarp kniv - jeg bruger en bredbladet kinesisk kniv og bages på bagepapiret af teflon. 
Bages ca 5 1/2 min ved 175 gr i varmluftsovn - min varmer meget, derfor ikke så høje grader
Brunkagerne sættes på en rist og når de er afkølede i en tæt bøtte, så der er til gæster og den lille sult. 


Smør, sukker og sirup


Kardemomme, kanel og nelliker

finmalet krydderier


Appelsiner og citroner efter rivningen


Sukkermassen efter kogning

Dejen efter noget af melet er rørt i og nu skal der æltes, så den bliver blank 


De to første ruller er gjort klar

De to nedereste ruller er rullet ind i bagepapiret








Ingen kommentarer:

Send en kommentar