torsdag den 16. december 2010

Rabarbertærte

I morgen skal jeg til Andrés "navnedagsfest" og tager et par kager med, men tys tys, det er en hemmelighed hvilke kager jeg bager. Så billederne kommer først på i morgen, når jeg bager den.  


Rabarbertærte – Hanne E´s

Tærtedej:
240 g mel
150 g smør eller margarine
140 g rørsukker
1knsp salt                   
1 tsk vanillesukker    
1 æg
evt 1 spsk vand

100 - 300 g marcipan
50-100 g rørsukker   

Smørret skæres i mindre stykker og kommes ned i melet og blandes  (så det ligner revet ost) sukker, salt, vanillesukker og ægget blandes i. Det er også muligt at komme alle ingredienserne i en foodprocessor og lave dejen der. Hvis dejen ikke helt vil samle sig så tilsæt 1 spsk vand, så lykkes det. Dejen samles og hviler i 1 time, hvorefter den rulles ud, evt mellem bagepapir. Portionen giver 2 bunde (eller bund og låg).

En smurt tærteform beklædes med dejen, 1oo-300 gr marcipan rives og fordeles med let hånd på dejbunden, fyld tærteformen op med rabarber, drys sukker med rund hånd og læg ”låg” på. Ofte laver jeg 2 tærter i stedet for én med bund og låg.
Bages 30-40 min ved 200 grader, hold øje med den undervejs, da serveres med cremefraiche 18%  eller flødeskum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar