tirsdag den 28. december 2010

Pitabrød og thousand island dressing h.m.

Natalia snakkede i morges om vi skulle lave pitabrød til aften. Hun har tidligere fundet en lækker opskrift på nettet, men ønskede at dejen skulle være noget grovere.Vi havde en rest chili con carne og Natalia ønskede sin med tun og sin fetachili-ret.

Røremaskinen blev startet med:
ca 10 g øko gær
3 dl vand
3 dl lunet mælk
1spsk rørsukker
1 - 2 tsk salt
200 g sigtemel
100 g groft ølandshvede
og ca 300-400 g hvedemel (afhængig af hvor meget dejen kan trække)

Dejen blev sat til at ælte i 15 min og jeg tilsatte hvedemelet, lidt efter lidt. Den fik lov at hæve videre i røreskålen, normalt ville jeg tage skålen af og dække den til med et klæde eller grydelåg, men den smuttede i dag. Da dejen havde hævet i små 2 timer, satte jeg røremaskinen til at køre et par minutter og så ned på køkkenbordet i en håndfuld mel. Dejen var fortsat lidt klistret, men let at arbejde med og den blev delt i ca 12 boller som blev rullet pæne på bordpladen og lagt til hvile i melet igen. Jeg vender lige bollerne om igen, så der er mel på begge sider. Bollerne fordeles med ca 4 på hvert stykke bagedug og rulles forsigtigt med en melet bagerulle til de får pitabrødstørrelse.


Bagepladerne med bagesten er sat i ovnen og den varmes op til 200 grader og pitadejen sættes ind på to bageplader i ca 7-8 min i min varmluftsovn. 




Nøj hvor blev de lækre og smagte fantastisk godt. 
Dertil fik vi snittet icebergsalat, peberfrugt i skiver, agurk i skiver, cherrytomater, majs fra dåse og 

Hjemmelavet thousand island dressing (uhm)
lavet i foodprocessoren
1 fintsnittet løg
2 dl græsk yoghurt 10%
1 spsk HP sovs
1 spsk ravigotte sovs
1 spsk ahornsirup
2 spsk ketchup
smagt til med salt og peber. 
Serveres i en lille skål og pyntes med ex. strimlet peberfrugt.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar