fredag den 17. december 2010

Rødvinsgløgg og Æblecidergløgg

Så snurrer gryden med gløgg-ekstrakt til rødvinsgløgg, som består af øl, stjerneanis, kardemomme, kanel, appelsin med nelliker, honning, muskat og laurbærblade (egen høst). Mine fingre dufter af nelliker og hele køkkenet af jul. 

Jeg håber at noget af duften kan sprede sig her på bloggen og at nogen ser og dufter det. 

Jeg har også en gryde med en omgang gløgg-ekstrakt til Æblecidergløgg. Opskriften fandt jeg i går helt tilfældigt i et optaget afsnit af Jamie Olivers eget julekøkken på DR1. Som alle ved går det meget hurtigt med ham, men jeg fik da skrevet opskriften ned.



Æblecidergløgg
Muskatnød revet
Stjerneanis hel
Nelliker hele
Saft af ½ clementin
Saft af ½ mandarin
En håndfuld sukker
1 vanillestang, skåret op på langs
2 l æblecider
Den har jeg lavet til min egen og sat en ekstrakt op: 
1 dåse æblecider 
20 hele kardemomme
1 muskatnød i to stykker
1 vanillestang, skåret op på langs
1 appelsin øko fra Kong gulerod
½ lime
10 hele stjerneanis  
20 cm hel kanel 
lidt honning

Det hele har stået og snurret på komfuret et par timer og er nu sat til afkøling udenfor. Jeg regner med at jeg på søndag tilsætter 10 dåser æblecider og vil smage til med sukker og måske mere?

Dagens kalendergave
Det er lidt pinligt, men jeg har svært ved at følge med at vise kalendergaverne, men det kommer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar