fredag den 3. december 2010

Årets kalendergave - skopigge og Thai-suppe


For mig er disse skopigge et uundværligt tilbehør lige nu..... Modellen er fra Norge ca 2001, men kan købes i en anden udgave på apoteket til ca 110 kr OG man står fast uanset hvor.
Mine ligger i frakkelommen og kan tages af med et snuptag og på igen.


Thailandsk Squashsuppe
Natalia fandt en opskrift på Thai-suppe i gratisavisen 24timer på vej hjem fra hf og den var let og så lækker ud, så den skulle vi selvfølgelig have til aftensmad. Jeg har squash fra haven i fryseren og en del dåser med økologisk kokosmælk, frisk ingefær og hele frosne chilier. Uhm, hvor det smagte og det blev stærkt, måske skal jeg næste gang tage kornene ud af chilierne inden de kommer i retten, de varmede en lille smule for meget men velsmagende

10 skiver frisk ingefær
2 fed hvidløg
5 squash (jeg havde en stor portion groftrevet squash i fryseren)
1-2 stk frisk chilipeber - uden kernerne
2 løg
2 spsk olivenolie
2 dl halvtør hvidvin
2 dåser økologisk kokosmælk (så får du hvad du betaler for)
ca 1 tsk salt
lidt friskkværnet peber
1 økologisk citron
3 dl vand
2 stilke frisk koriander

Pynt: frisk basilikum

Sådan gør du: 
Hak ingefær, chili, løg og hvidløg groft. Skær squash i mindre stykker. Varm olien i gryden, sautér det hele sammen. Hæld hvidvinen ved og bring i kog.
Tilsæt kokosmælken, salt, peber, citronsaft og fintrevet skal og vand.
Koge i 1o min, gryden tages af blusset og indholdet blendes.
Hak koriander og kom op i suppen, serveres i dyb tallerken eller suppeskål og pyntes med frisk basilikum. Servér straks.

Suppen blev pyntet med koriander ved serveringen i skåle














Hurtig opvarmning af bollerne











Ingen kommentarer:

Send en kommentar